nutritions.bg Nutritions.bg
  • calendar

Здравословни проблеми и козметични несъвършенства, които могат да бъдат преборени чрез храната

Мартин Харизанов

Мартин Харизанов

  • Време за четене - 15 минути
  • Коментари -

Не знам дали хората са суетни същества, но е факт, че искат винаги да се чувстват и изглеждат отлично.

Няма значение дали харчите цяло състояние за нова прическа или половината си заплата за козметични продукти – красотата си има цена и всички ние сме готови да я платим. Цифрите са достатъчно красноречиви – очаква се приходите на козметичната индустрия да достигнат $ 62,46 млрд през 2016 година.

Замисляли ли сте се какво би станало ако можехте да изхвърлите всички шишета, кутиики и тем подобни атрибути, за които едвам намирате свободно пространство на тоалетката си?

Всички сме наясно, че ако се храним правилно ще запазим здравето си в добро състояние, но знаете ли, че балансираната диета може да реши и голяма част от козметичните ни проблеми?

Ако ви е писнало да купувате скъпи продукти, които претендират за ефикасност, но в действителност не вършат никаква работа, потърсете алтернатива в най-близкия супермаркет до вас. Не само, че ще ви излезе доста по-евтино, но и резултатите, които желаете ще са налице!

Изтощена, увредена коса

изтощена коса

Всяка дама си мечтае за мека и лъскава коса, която незабавно привлича вниманието. Реалността обаче често е противоположна на това, което искаме. Затова вместо да инвестирате средства в шампоани и маски, които обещават така желания блясък, приветствайте новите си най-добри приятели, а именно мазните риби. Сьомгата, сардината, скумрията и рибата тон ще направят чудеса за скалпа ви! Мазнините в тези риби наистина са способни да осигурят на гривата ви блясък и мекота.

Тъй като косата е изградена предимно от протеини, а мазните риби са пълни с него – възстановяването на клетките на косъма ще се ускори, като същевременно ще се насърчи и растежа. Мазнините в рибата ще поддържат косата ви силна, ограничавайки падането и късането ѝ.

Силната и здрава коса е първата стъпка към лъскавите кичури, за които копнеете.

Здравословните мазнини и омега-3 мастните киселини ще дадат на косата ви влагата, от която се нуждае. Те ще помогнат и за разплитането на нацъфтелите крайща, а ефектът върху прическата ви ще е като след фризьор.

Ако не сте фен на рибата, авокадото също е добър избор за подхранване на косата. Може да го консумирате или да ползвате масло от авокадо външно, а може и двете едновременно. При всички положения този плод ще се отрази много добре на кожата и косата ви.

Известната английска диетоложка Анджела Доуден казва: “Всички подобрения, които правите в диетат си сега ще се отразят на състоянието на косата ви едва след около три месеца.” Този срок може и да ви се струва дълъг, но здравословните мазнини, които приемате ще бъдат от незабавна полза за кожата ви, особено ако се борите с акене или сухота.

Искате да живеете здравословно?

Запишете се за нашия бюлетин.

Акне

акне

Мислите си, че ще се отървете от акнето след като излезете от пубертета? Помислете пак.

Д-р Никълъс Перикон е популярен диетолог и дерматолог. По думите му: “Когато кръвната захар и инсулинът се повишат, независимо дали от неправилен хранителен режим или стрес, възпалителните процеси на клетъчно ниво също се увеличават. Това рефлектира върху заболявания като акне, като състоянието на лицата, страдащи от него се влошава още повече.”

Храните, които запушват порите на кожата и по този начин провокират развитието на пъпки са:

  • продукти съдържащи трансмазнини
  • продукти съдържащи хидрогенирани масла
  • маргарин
  • кафе
  • продукти съдържащи рафинирани въглехидрати
  • пържени храни
  • продукти съдържащи захар/ фруктозен царевичен сироп

Вместо да консумирате тези толкова вредни за организма храни, заложете на мазните риби, като херинга, аншоа, сьомга, сардина и скумрия. Здравословните есенциални омега-3 мастни киселини ще редуцират хормоните на стреса и ще подпомогнат преодоляването на възпалителните процеси в тялото.

Сардините са едни от най-концентрираните източници на омега-3 мастни киселини. Чрез една консерва сардини, приблизително 90 г, се набавят около 57% от дневната доза за омега-3 мастни киселини.

В случай, че не обичате риба, антиоксидантите и сярата в лука и  кръстоцветните зеленчуци също биха ви съдействали в борбата с пъпките.

Сярата стимулира производството на детоксикиращ антиоксидант, наречена глутатион. Според проучване проведено през 2011 година, именно въпросната молекула е в намалено количество при хората, склонни към акне.

Суха кожа

суха кожа

Голяма част от хората се изненадват, когато разберат, че сухата кожа е форма на хронично възпаление.

Когато кожата ви е суха насочете се към засилен прием на ненаситените мазнини и здравословни масла. Те ще помогнат за бързото възстановяване на увредените клетъчни мембрани. Чудите се в кои храни се съдържат т. нар. добри мазнини: сьомгата, орехите, бадемите, зехтинът и лененото семе са отлчини източници.

Хидратирането също е от изключително значение за сухата кожа, затова консумирайте по-често храни с високо съдържание на вода.

Трябва да ядете домати всеки ден. Те не само защитават клетките на кожата, но благодарение на пигмента лутеин я овлажняват и повишават нейната еластичност.

Подуване

подуване на корема

Подуването наистина е фактор способен да развали и най-позитивното настроение. Не се чувствате комфортно в дрехите си, лицето ви е твърде подпухнало за селфи и т.н. Каквото и да е конкретното оплакване, подуването си остава едно от най-разпространените неразположения.

Диетологът Елизабет Сомър обяснява: “Солта е жизненонеобходима за правилното функциониране на оранизма, но понеже ние често прекаляваме с количеството се стига до значителното ѝ натрупване. От своя страна високата концентрация на натрий предизвиква задържане на течности, които тялото съхранява, за да поддържа хомеостазата.”

Питейната вода е най-ефективният способ да се избавите от излишната сол в организма, но консумацията на храни с високо съдържане на вода също ще са ви от помощ. Уверете се, че в менюто ви редовно присъстват продукти като:

  • пъпеш
  • грейпфрут
  • ягоди
  • диня
  • краставици
  • целина
  • чушки
  • броколи
  • спанак
  • репички
  • домати

Подуването не се отразява само на способността ви да се напъхате в тесните си дънки, но и върху кожата и очите ви, които изглеждат ужасно подпухнали. Ето защо би било добре да се научите как да се отървете от това състояние веднъж завинаги и да постигнете плосък и стегнат корем.

Тъмни кръгове под очите

dark-circles-under-eyes

Тъмните кръгове под очите ни придават изморен и състарен вид. С напредване на възрастта деликатната кожа под очите изтънява и  кръвоносните съдове прозират все по-ясно. Фактори като наследственост, възраст, алергии и излагане на слънце влияят на това доколко лошо ще изглеждат сенките под очите ни.

Разбира се, ако сте заклет купонджия, който пренебрегва съня и набляга на алкохола, подпухналите очи ще са гарнирани и с тъмни кръгове под тях.

Консумирането на твърде много сол и не достатъчно вода причинява дехидратация, която веднага се материализира не само под формата на тъмни кръгове, но и на торбички. За да се избавите от тези неприятни козметични дефекти се нуждаете от калий. Той ще помогне на тялото ви да се освободи от излишната сол и ще регулира нивата на течности.

Източници на калий са:

  • 1 чаена чаша варен бял боб – 1004 мг калий
  • 1 чаена чаша тиква – 564 мг калий
  • 1 чаена чаша сварен спанак – 839 мг калий

Нека не забравяме и сладките картофи, които съдържат 950 мг калий, т.е два пъти повече, отколкото е количеството в един средно голям банан (422 мг)! Всъщност това е само една от изненадващите здравословни ползи, които ни осигуряват сладките картофи.

Витамин C е също така мощен в премахване на тъмните кръгове под очите. Той спомага за отделянето на колаген, премахва свободните радикали от кожата и я предпазва от слънцето. Хубаво е да приемате витамин C като хранителна добавка и консумирайки повече цитрусови плодове.

Фини линии и бръчки

wrinkles-fine-lines

Факт – всички остаряваме. Това обаче не означава, че не можем да поддържаме младежки вид. За тази цел има определени хранителни вещества, които ще ви помогнат.

Антиоксиданти като витамин С и ликопен ще направят чудеса за кожата ви. Те не само се борят със свободните радикали, които увреждат кожата, но също така я предпазват от вредните UV-лъчи, предизвикващи стареене.

Антиоксидантите, аминокиселините и добрите мазнини са колагенови стимулатори. Колагенът е протеин, който се грижи за здравината и еластичността на кожата. Синтезиран в необходимите количества, той поддържа младежкия й вид и не позволява отпускане, поява на бръчки и петна.

Според резултатите на едно проучване по-високият прием на витамин С и ниската консумация на рафинирани въглехидрати водят до “по-добър вид на кожата”. Освен това, доказано е, че жените, които  ядат предимно жълти и зелени зеленчуци имат по-малко бръчки, в сравнение с тези, които потребяват минимални количества от тях.

Една жълта чушка например, съдържа 341.3 мг витамин C, а препоръчителната дневна доза за възрастни е едва 75 мг (жени).

Ако искате да запазите свежото и младежко излъчване на кожата си, включвайте по-често в менюто следните продукти:

Целулит

cellulite-back-side

Без значение колко редовно тренирате и дали внимавате с какво се храните, целулитът е козметичен дефект, които се премахва изключително трудно. Той представлява натрупване на мазнини и вода в подкожната съединителна тъкан и най-често се формира по бедрата, седалището, корема и горната част на ръцете.

Факторите, които допринасят за появата на целулит включват неправилно хранене, заседнал начин на живот, хормони, възраст и генетично предразположение. Благодаря ти, бабо!

За да се преборите с портокаловата кожа добавете в менюто си диуретични храни, които ще съдействат на тялото ви да изхвърли излишната вода.

Някои експерти смятат, че детоксикацията намалява целулита, но не харчета пари за скъпи продукти. Вместо това опитайте да пиете ежедневно топла вода с няколко капки лимон. Лимонът е естествен детоксикатор, който премахва токсините и мазнините от тялото ни. Той ускорява метаболизма и ни зарежда с енергия, която ни помага да останем активни през целия ден. Както сами виждате, лимонът е плод, който предоставя многобройни ползи за здравословното ни състояние.

Зеленият чай е още един натурален метод, който способства за намаляване на мастните клетки, създаващи целулит.

Предлагам ви и една моя рецепта, която е доказан лек срещу неприятните вдлъбнатини по кожата. Смесете зелен чай, лимони, настъргана краставица и джинджифил и ще получите приятна на вкус напитка, която на всичкото отгоре топи мазнините с невероятна скорост.

Мазните риби и омега-3 мастните киселини, които се съдържат в тях ще заздравят клетъчните мембрани и ще им позволят да задържат повече влага. По този начин кожата се заглажда и текстурата и се подобрява значително.

Червена, раздразнена кожа

red-skin

Последното нещо, което искате да направите, когато страдате от раздразнена кожа е да нанесете грим, които да покрие зачервяванията. Още повече, че ако сте мъж, фон дьо тенът не е никаква опция за вас.

Състваките, които се съдържат в грима на практика влошават състоянието на възпаллената кожа. Ето защо е много по-разумно да се придържате към балансирано хранене, което да намали възпалителните процеси в тялото ви.

Диетологът Саманта Лънч препоръчва консумацията на малини. Те имат висока концентрация на елагова киселина, която има противовъзпалителни свойства.

Кожата, склонна към раздразнения, може да е сигнал, че се нуждаете от пробиотици. Пробиотиците допринасят за баланса между популациите от бактерии в стомашно-чревния тракт и пречат на разпространението на болестотворните бактериални щамове. Освен това те повишават имунитета, така че да може да се преборите с възпаленията и зачервяванията по-лесно.

Учените от Университетската болница в Турку са провели изследване обхванало 241 бременни жени, всички от които са имали алергии и съответно за бебета им съществувал повишен риск от екзема и други алергични реакции. Част от бъдещите майки са приемали две различни комбинации от пробиотици, а други – плацебо, през последните два месеца от бременността и първите два месеца от периода на кърмене.

Изследователите са установили, че 71 процента от бебетата, родени от майки от групата на плацебо, са имали екзема поне веднъж, в сравнение с едва 29 процента от тези, чиито майки са приемали една от двете пробиотични комбинации.

Ще бъдете приятно изненадани от реакцията на тялото ви, след като започнете да приемате пробиотици. Опитайте!

Сухи, напукани устни

dry-chapped-lips

Няма нищо по-лошо от усещането за сухи и напукани устни. Тези симптоми често са показател, че телата ни жадуват за вода.

В кожата на устните няма мастните жлези, каквито са налични в други части на тялото ни. Поради тази причина те са по-податливи на изсушаване и напукване. Дехидратацията на организма веднага си проличава върху състоянието на устните, които стават сухи и груби. Фактори като липсата на влага през зимата или продължителното излагане на слънце през лятото също се отарзяват неблагоприятно върху устните.

Вместо използването на балсам, опитайте да пиете чаша вода на всеки час. Имайте предвид, че когато пиете вода тя първо попълва нуждите на вътрешните органи от овлажняване и чак тогава прониква в кожата. Поради тази причина е добре да се уверите, че приемате достатъчно количество вода, което достига и до кожата ви.

И още нещо – никога не облизавайте напуканите си устни. Слюмката отнема и малкото останала влага в тях, правейки ги по-сухи и груби.

Предменструален синдром (ПМС)

PMS-woman

В случай, че всеки месец се сблъсквате с болезнените симптоми на ПМС, може би трябва да проверите нивото на желязо в организма си.

Данните от едно изследване обхванало хранителния режим на 3000 жени в продължение на 10 години, показват, че тези, които са консумирали повече от 20 милиграма желязо дневно, са имали около 40% по-нисък риск от ПМС, отколкото тези, които поглъщали по-малко от 10 милиграма.

За да отговорите подобаващо на вашите нужди от желязо, заложете на следните храни:

  • тиквени семки
  • стриди
  • постно говеждо месо
  • пуешко месо

Петна по кожата

blotchy-skin

Всички бихме искали да имаме равномерна и гладка кожа, без никакви петна и несъвършенства. За постигането на тази цел е много важно да снабдяваме организма си с достатъчно количество витамин А. Той  помага за забавяне на процесите на стареене, подпомага регенерирането на кожните клетки като стимулира увеличаването на нивата на колаген и еластин в дермата.

Добавянето на храни богати на витамин А в менюто ви ще подобри състоянието на кожата, правейки я сияйна и тонизирана. Консумирайте повече тъмно зелени зеленчуци (кейл, спанак, броколи и др.) и оранжеви плодове и зеленчуци (моркови, сладки картофи, пъпеш и др.).

Коментари